3

Rok 2024 już za nami, weszliśmy w czas podsumowań oraz planowania. Jest to niezwykły czas, kiedy czujemy się bardziej zmotywowani, pełni nadziei, że tym razem się uda. Tworzymy długie listy, co musimy zmienić: więcej ćwiczyć, zdrowiej się odżywiać, więcej czytać, częściej spotykać się ze znajomymi czy poświęcać więcej czasu na samorozwój. Wszystkie te postanowienia są słuszne, tylko co zrobić, aby tym razem dotrzymać danego sobie słowa i chodzić regularnie na siłownię? Z pomocą przychodzi nam metoda formułowania celów – SMART.

SMART – to akronim 5 angielskich słów (specific, measurable, attractive, realistic, timely defined), które po polsku brzmią następująco:

S – skonkretyzowany

M – mierzalny i motywujący

A – atrakcyjny

R – realistyczny

T – terminowy

Tylko, co tak naprawdę oznaczają te hasła i jak je wykorzystać przy tworzeniu listy postanowień noworocznych.

Nasze cele powinny być skonkretyzowane, czyli, jeśli chcemy schudnąć, to piszemy, ile kilogramów. Gdy chcemy więcej czytać, to ustalamy ilość stron/tytułów lub gdy chcemy się zdrowiej odżywiać, ustalamy, jakie produkty wprowadzamy do diety, jak będziemy planować posiłki i wszelkie szczegóły z tym związane.

Następnie mamy informację, że nasz cel powinien być mierzalny. Lubimy widzieć rezultaty swoich działań. Gdy precyzujemy, że do maja schudniemy 10 kg, jesteśmy w stanie ocenić nasze postępy. Tak samo się dzieje, gdy widzimy ilość przeczytanych książek lub zmieniającą się sylwetkę po treningach, a gdy widzimy rezultaty, stajemy się bardziej zmotywowani.

Gdy nasz cel jest atrakcyjny, czyli przynosi nam jakieś korzyści, zwiększa to naszą motywację do działania. Więc zanim zapiszesz sobie nowy cel, sprawdź, czy korzyści, jakie z niego otrzymasz, są dla Ciebie atrakcyjne. Jeśli nie widzisz sensu w dużej ilości ćwiczeń, nie znajdziesz motywacji do chodzenia na siłownię. Stwórz sobie tabele plusów i minusów danego celu, znajdź korzyść, która wzmocni Twoją motywację.

Ostatnio usłyszałam przepiękne słowa odnośnie do sposobu budowania nawyków. Nie można zapominać, że jest to proces i zgodnie z najnowszymi badaniami potrzeba 66 dni, by nawyk się utrwalił, jednak nie można tego robić zbyt inwazyjnie. Buduj solidną drogę w swoim mózgu dla nawyku, nie wjeżdżaj ciężarówką na polną ścieżkę. I właśnie o tym nam mówi realność celu. Jeśli nie ćwiczyliśmy od 10 lat, nie zapisujemy się 6 zajęć w tygodniu, bo już drugiego dnia się nie zjawimy. Podejdź realnie do czasu, jakim dysponujesz, sił oraz zasobów, jakie masz. Lepiej jest zrobić coś małymi krokami, niż rzucić się na głęboką wodę i od razu utopić.

Ostatnia rzecz, osobiście uważam, że bardzo ważna i często pomijana, to ramy czasowe naszego założenia. Chcę schudnąć – ile i do kiedy; chcę więcej czytać – ile, jak często; chcę zaoszczędzić – jaką kwotę, do kiedy. Bardzo ważne jest, by ustalić, do kiedy chcemy osiągnąć swój cel. Umożliwi nam to stworzenie planu i jego realizację. Zostaniemy zmotywowani do osiągnięcia celu i będziemy mogli go podzielić na etapy, jeśli będzie taka konieczność.

Reasumując, jeśli chcesz, by tym razem udało Ci się osiągnąć postanowienia noworoczne. Spisz listę postanowień na kartce, ustal, które są dla Ciebie najbardziej atrakcyjne, zobacz płynące z nich dla siebie korzyści, ustal konkretne liczby, umiejscowienie w czasie, które naprawdę jesteś w stanie osiągnąć.

Powodzenia!

Zdjęcie: Canva projekt własny

Zobacz także:

Nowy Rok – jak wyznaczać cele, aby je realizować