0

Relax to the deepest lay or sit down whatever it takes Relax.

Jest to zdanie, które, po wprowadzeniu metod Wima Hofa, będziecie chcieli słyszeć codziennie. Ale od początku. O co chodzi? Kim jest ten człowiek oraz czemu ma mi pomóc? Życie w dzisiejszych czasach jest niezwykle stresujące i każdy potrzebuje zrelaksować się czy wyciszyć. Praca, dzieci, obowiązki domowe – wszystko to może czasem przytłaczać, ale czasem warto znaleźć 15 minut dla siebie w ciągu dnia i skorzystać z tej metody.

Kim jest Wim Hof?

Można powiedzieć, że jest to człowiek, który wypracował w sobie supermoce, a niektóre z jego osiągnięć to:

  • najdłuższa kąpiel w lodzie,
  • w lutym 2009 roku Hof ubrany jedynie w szorty i buty wspiął się w przeciągu dwóch dni na szczyt Kilimandżaro,
  • we wrześniu 2009 roku przebiegł, bez picia żadnych płynów w czasie biegu, maraton na pustyni Nambi,
  • w 2009 roku ukończył maraton, mający miejsce za kołem podbiegunowym w Finlandii. Wtedy temperatury sięgały −20°C. Hoff ubrany tylko w szorty, ukończył bieg z czasem 5 godzin i 25 minut,
  • 16 marca 2000 roku Hof ustanowił rekord Guinnessa w pływaniu pod lodem. Dystans 57,5 metra.

Brzmi niewiarygodnie, prawda? A to tylko niektóre z jego osiągnięć. Zajmuje się on badaniem granic własnego ciała oraz ciał innych osób. Pokazuje, że wszelkie bariery, jakie mamy, są w większości w naszej głowie.

Co to za metoda?

Jest to nic innego jak hiperwentylacja. Sztuka oddychania, która niesie ze sobą wiele korzyści takich jak:

  • wzmocnienie systemu odpornościowego,
  • regulację systemu hormonalnego,
  • lepszą kontrolę stresu i przeżywanych emocji,
  • oddziaływanie na autonomiczny układ nerwowy,
  • poprawę samopoczucia i zastrzyk energii,
  • uzyskanie większego wglądu w siebie,
  • poprawa kondycji psychofizycznej.

Pierwszy raz gdy usłyszałem o tej technice, pomyślałem, że to bzdury i naciągnie ludzi na wymyślone metody, ale od  kiedy sam spróbowałem, staram się to robić codziennie.

Jak robić to poprawnie?

Należy ułożyć się wygodnie na stabilnej powierzchni. Następnie zaczynamy oddychać w jednym rytmie. Wdychamy powietrze nosem i wtłaczamy je najpierw do brzucha, potem płuc, a na końcu do nozdrzy. Powietrze ma nas wypełnić. Ma to być szybki, mocny wdech. Wydychamy powietrze ustami. Powtarzamy 30 razy.

Następnie na ostatnim wydechu wstrzymujemy powietrze na minutę. Po tym czasie bierzemy kolejny wdech i trzymamy go w sobie 15 sekund. Znowu powtarzamy 30 wdechów i wydechów, tylko że tym razem, na końcu zamiast wstrzymywać powietrze minutę, staramy się wytrzymać 1,5 minuty. Następnie analogicznie 15 sekund trzymamy powietrze i wypuszczamy i powtarzamy ostatni raz to samo – 30 wdechów i wydechów 1,5 minuty wstrzymania oddychania i znowu 15 sekund trzymamy powietrze.

Leżąc dalej, zaczynamy oddychać normalnie i powoli zaczynamy ruszać palcami potem rękami, nogami, a na sam koniec powoli wstajemy. Gwarantuję, jeśli zrobimy to dobrze, odczucia będą niesamowite. Oczywiście oddychania jak i wstrzymywania powietrza trzeba się nauczyć. Jeśli podczas przerwy w oddychaniu będziemy musieli zaczerpnąć wdech, to nic nie szkodzi, wszystko przyjdzie z czasem. Poniżej znajdziesz filmik, w którym Wim Hof tłumaczy, jak należy oddychać.

Polecam spróbować chociaż raz i praktykować przynajmniej przez miesiąc. Gwarantuję, że jeśli będziemy robić to dobrze, to na pewno zauważymy efekty. Polecam robić rano około 30 min po wstaniu, bo wtedy nasz organizm jest już przebudzony. Po tej sesji oddechowej jesteśmy zrelaksowani i gotowi do działania cały dzień.

Wim Hoff – jak oddychać głęboko

Zdjęcie: Fabian Møller on Unsplash

Zobacz także:

4 kroki do młodości w każdym wieku

Jak radzić sobie ze stresem?