Przedstawiam 9 sposobów na to, jak reklamować się w sieci za darmo.
Masz zerowy budżet na reklamę, za to ochotę na finansowy sukces Twojego biznesu? Da się to zrobić! Jest kilka sposobów na to, żeby efektywnie i bez kosztów reklamować się w sieci! Poniżej kilka przykładów jak to zrobić!
Jak reklamować się w sieci za darmo?
To ważne pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców: jak promować się za darmo w sieci. W erze social mediów mamy dużo takich opcji i warto z nich korzystać. Jednak, żeby te sposoby działały, trzeba stosować je regularnie. Regularność to najważniejsza zasada każdej promocji, i tej płatnej, i bezpłatnej. Wdrażając poniższe metody, pamiętaj, że bardziej wartościowe od linku, który prowadzi do Twojej oferty, jest danie wartości i pokazanie się jako ekspert.
1. Bądź tam gdzie Twoi klienci
Internet to wielki wór najróżniejszych rozmaitości. Znajdziesz tu pełno platform, social mediów, aplikacji, stron. Trudno być wszędzie i angażować się we wszystko. Jak z tego wybrnąć? Zrób listę top miejsc, gdzie Twoi klienci są najczęściej. Nie chodzi tylko o ogólny wybór, np. Facebook, ale konkretnie, gdzie na tym Facebooku jest ten klient? Jakie profile obserwuje? W jakich grupach się udziela? Ty też tam bądź! Tylko to jest gwarantem tego, że inne działania z tej listy zadziałają!
2. Komentuj
Tę zasadę możemy wykorzystać na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, blogu. Wszędzie tam, gdzie możesz swoją opinią i zdaniem podzielić się w komentarzu. Pamiętaj: nie spamuj, czyli nie wklejaj jak leci swoich linków, i nie pisz komentarzy w stylu: „<3” czy „Pięknie wyglądasz”. Takie komentarze niewiele Ci dadzą. Wysil się i napisz kilka przydatnych zdań, które pokażą Cię jako eksperta, które zachęcą kogoś, żeby wejść z Tobą w dyskusję, czy do tego, żeby kliknąć Twój profil i dowiedzieć się więcej o Tobie.
3. Polecaj
Jedną z najlepiej sprawdzających się u mnie i u moich klientów strategii, są polecania. To zasada oparta o niepisaną zasadę wzajemności, serdeczności i karmy. Jak działa? Polecaj innych w grupach, w komentarzach, oznaczaj ich i ich biznesy. Zazwyczaj osoby, które polecasz, odwdzięczają się tym samym i też zaczynają Cię polecać. O różne polecania możesz też prosić. Jest to bardzo dobre narzędzie. Większość moich najlepszych klientów miałam właśnie z poleceń bezpośrednich lub przez oznaczenie mnie na Facebooku. Polecasz innych, a Ciebie nikt? Wtedy warto zastanowić się, co za tym stoi? Problemów może być kilka, ale najczęstszym jest czas. To jest metoda, która wymaga czasu i cierpliwości.
4. Współpracuj – wywiady
Współpraca zawsze się opłaca. Jest szybkim i często bezpłatnym sposobem na dotarcie do nowych odbiorców, a sposobem na są m.in. wywiady. Polecam Ci obie formy, czyli bycie gościnią u kogoś, jak i zapraszanie osób do siebie. Dzięki temu informacja o Tobie pojawia się u kogoś na profilach w czy mailach i tak docierasz do nowych osób. Dzięki udziałowi czy prowadzeniu wywiadów pokazujesz się też jako ekspert.
5. Współpracuj – pisz dla innych
Kolejnym sposobem na zaprezentowanie się jest pisanie dla innych. Takim przykładem jest ten artykuł. Dzięki uprzejmości Dominiki z Samej Mamy przygotowałam dla Was dwa artykuły oraz wywiad i mogę się Wam zaprezentować. Dominika za to ma kontent dla Was i promocje u mnie. Win-Win situation. Tak samo jak w przypadku wywiadów, możesz pisać dla innych i zapraszać innych do siebie. Nie muszą to być tylko artykuły, mogą to być także posty w social mediach. W ten sposób po raz kolejny zyskałyście szansę do zaprezentowania się i pozyskania ciekawych kontaktów.
6. Oznaczaj i proś o oznaczenia w social mediach
Udostępniasz zdjęcia, na których są Twoi klienci? Oznaczaj ich! Dzięki temu informacja o Tobie pojawi się na ich tablicach i będą mogli zobaczyć to ich znajomi. W taki prosty sposób znów możesz zwiększyć swoje zasięgi. Proś też oznaczenia Ciebie u Twoich klientów, najlepiej razem z Twoim produktem.
7. Korzystaj z hasztagów #
Pamiętaj o wyborze odpowiednich hasztagów, szczególnie jeśli działasz na Instagramie. To dzięki nim możesz docierać do całkiem nowych odbiorców. Jak to się dzieje? Hasztagi na Instagramie można obserwować i wyszukiwać po nich treści, dostajesz też od Instagrama podpowiedzi na podstawie tego, jakie hasztagi lubisz. Dzięki temu docierasz do osób, które interesują się danym hasztagiem nawet jeśli Cię nie znają. Dodanie odpowiednich hasztagów nic nie kosztuje, a możesz przy tym wiele zyskać.
8. Korzystaj z portali z ogłoszeniami
Jest całkiem dużo portali ogłoszeniowych ogólnych, takich jak OLX czy Allegro Lokalnie, gdzie możesz znaleźć wszystko, ale są i portale branżowe i tematyczne, np. Useme. Tam możesz za darmo lub w bardzo niskiej cenie dodać swoje ogłoszenie. Nie jest to rozwiązanie dla każdego biznesu, ale wielu branżom może przynieść bardzo dobre efekty. Przykłady takich branż to animacja czasu wolnego, usługi kosmetyczne czy sprzedaż ubrań.
9. Poszerzaj grono znajomych
Im więcej osób znasz, tym większa szansa na to, że ktoś skorzysta z Twoich usług czy Cię poleci. Korzystaj z szans, gdzie możesz poznać nowe osoby. Nie zawsze muszą być to spotkania stricte biznesowe, mogą to być zajęcia tańca, rękodzieła, rada rodziców w szkole u Twojego dziecka, sprzątanie kościoła (przynajmniej u mnie na wsi jest takie wydarzenie) czy różne spotkania tematyczne online. Pamiętaj też o dodawaniu nowych osób do znajomych w różnych social mediach. Następnym razem, kiedy ktoś zaproponuje Ci wyjście, nie próbuj się wymigać, tylko idź i ciesz się tym, bo nigdy nie wiesz, kogo poznasz.
Jest jeszcze jeden magiczny składnik, który skleja te wszystkie metody i jest to REGULARNOŚĆ. Jak pewnie zauważyłaś, nie każda z tych metod jest szybkim sposobem na pozyskanie klienta, ale wykonywanie ich regularnie daje Ci możliwość darmowej reklamy w sieci i z czasem – pozyskania klientów.
Ja i moi klienci korzystamy z tych sposobów obok płatnych strategii reklamy i przynoszą one bardzo dobre efekty, szczególnie jeśli dzieją się obie rzeczy na raz, czyli reklama płatna i bezpłatna.
Jak Ty promujesz się za darmo w sieci? Co jeszcze chciałabyś dodać do tej listy? Jestem bardzo ciekawa Twoich rezultatów!
Zdjęcie: Sergey Zolkin on Unsplash
Zobacz także:
Strategia biznesowa – jak zarabiać więcej i odnosić sukces w biznesie?