Stres – jak odzyskać równowagę

Czuła, że czas ucieka między palcami. Chciała zrobić wszystko, a tu znowu przyszedł wieczór, tak nagle. Bezlitosne minuty nie czekały, odchodziły jedna po drugiej. Czuła, jakby każdy dzień był coraz krótszy. Narastający strach wywoływał ciarki na plecach. Ciągła myśl, że za mało, niewystarczająco, a w głowie nieustające przekonanie, że nie jest dość dobra. Ale nie dość dobra – dla kogo? Skoro dla własnego dziecka ciągle jest całym światem, miłością, jednością, wrażliwością, przykładem, natchnieniem i światłem. Czy to naprawdę mało? Dlaczego od dłuższego czasu nie potrafiła sobie wyobrazić piękna, którym jest? 

Stres – wszystkie to znamy.

Świat przygniata nas obowiązkami, nie pozwala się zatrzymać. Pęd staje się nieodłączną częścią naszego życia, a jeśli nie zdążymy czegoś zrobić, w myślach karzemy się za to. I tak mijają dni: stres jest coraz silniejszy, obowiązków coraz więcej, a nas z dnia na dzień jakby coraz mniej. I chociaż to smutna rzeczywistość, to jednak bardzo prawdziwa. Tracimy energię, chęci do życia, nie cieszy nas kolejny dzień w biegu. W takim pędzie wszystko zaczyna się zacierać: nawet pamięć już nie ta sama, a zmysły nie tak wyostrzone, jak kiedyś.

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia i chociaż ma też swoje plusy, to często wpływa na nas negatywnie. Krótkotrwały stres podnosi kreatywność, pozwala realizować nam ambitne cele, dzięki stresowi stawiamy czoło przeciwnościom losu. Jednak ten przewlekły osłabia organizm, powoduje migreny czy problemy żołądkowo-jelitowe, może nawet grozić załamaniem nerwowym lub depresją.

Ćwiczenia oddechowe

Zadbaj o siebie w takich chwilach i pozwól sobie na chwilę spokoju. Naucz się świadomego oddychania, dzięki czemu w stresujących sytuacjach poczujesz się znacznie lepiej, uspokoisz serce i będziesz w stanie usprawnić pracę swojego układu nerwowego.

Jak radzi fizjoterapeuta i trener personalny Marek Purczyński: „Pozwól sobie na uzdrawiający oddech”.

Zacznij od prostego ćwiczenia: łatwa technika, która nazywa się oddechem kwadratowym. Ćwiczenie zajmie Ci dosłownie chwilę, a da w zamian wiele korzyści. 

Podziel pracę oddechową na 4 części: wdech, pauza, wydech, pauza. Cała technika polega na tym, żeby każda z tych faz zajęła Ci około 5 sekund. W każdej fazie możesz zająć myśli odliczaniem. Na początek wykonaj 5 cykli – to bardzo uspokoi ciało. Powtarzaj taką technikę kilka razy dziennie, a zobaczysz zmiany. Powodzenia!

Pozwól sobie na słabość.

Zadbaj o siebie nawet wtedy, a może zwłaszcza wtedy, kiedy nie idzie za dobrze. To nic złego, że gorzej się czujesz, że nie masz sił. Ale jest to pewien sygnał, aby na moment się zatrzymać, a może nawet zmienić kierunek. Nie martw się tym, że zabrakło Ci energii, ale weź głęboki oddech. Próbuj iść dalej. 

Pamiętaj, że jesteś aniołem dla wielu ważnych osób. Twoja moc, skrzydła, które dają ochronę, natchnienie życia – to wszystko jest w Tobie. Nawet, jeśli przez chwilę o tym zapomniałaś, przypomnij sobie teraz. Jesteś światłem, które oświetla drogę i pokazuje nowe szlaki, jesteś płomieniem, ogniskiem, jesteś niebem i słońcem. Nigdy o tym nie zapominaj. Jesteś miłością tego świata.

Małgorzata Surzyn @przedswitaniem