0

Czas na macierzyńskim mija jak 5 spokojnych minut przy porannej – zimnej już kawie. Potem przychodzi wychowawczy (nazywają ten okres urlopem, ale tego nie mogła wymyślić kobieta). Jeśli decydujesz się pozostać w domu i skupić się na rodzinie – w porządku. Możesz polecić ten tekst np. znajomej. Jeśli chciałabyś wrócić do pracy, to świetnie trafiłaś! 

Kobiety, które chcą wrócić po dłuższej przerwie do pracy, często zmagają się z myślami, czy znajdą ciekawą ofertę, czy poradzą sobie w pogodzeniu roli mamy i kobiety pracującej zawodowo lub czy próbować zmienić zawód i rozpocząć nowy rozdział w swoim CV.

Poniżej znajdziesz wskazówki, jak zrobić pierwszy krok. Jeśli chodzi o przebranżowienie, to jest to często długi i niełatwy proces, ale jak najbardziej warto podjąć się jego realizacji. 

Tak więc czy chcesz zmienić lub znaleźć nowy zawód, czy też myślisz o powrocie na rynek pracy, ale paraliżuje Cię strach, masz obawy i ciągle odwlekasz jakiekolwiek działanie, zacznij po prostu od pierwszego – małego kroku. 

  1. Określ swoje mocne strony, wszystko to, co lubisz robić i jesteś w tym dobra. Jeżeli w wolnym czasie dziergasz na drutach, to również to zanotuj, bo może się okazać, że branża modowa albo zawód związany z rękodziełem będzie strzałem w 10!

Jeśli masz problem z określeniem swoich mocnych stron, czyli tego, za co inni Cię cenią i w czym jesteś naprawdę świetna, możesz wykonać jeden z dostępnych testów on-line, które pomogą określić Twoje mocne strony i predyspozycje. 

Możesz w tym celu wykonać test Gallupa (płatny), określający Twoje talenty (on-line).

Polecam też bezpłatny test osobowości: https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci 

Ciekawe doświadczenie!

  1. Jesteś ekstrawertyczką czy introwertyczką? Co Cię motywuje w pracy? W jakim środowisku chciałabyś pracować? Czujesz się świetnie w towarzystwie ludzi, lubisz wyzwania, a wysoki poziom adrenaliny nadaje sens Twojej pracy? Czy może nie lubisz zbytnio ludzi albo po prostu nie chcesz mieć z nimi ciągłego kontaktu? Określ, czy bliżej Ci do przebojowej specjalistki od marketingu, czy skrytej programistki.
  1. W jakiej branży chciałabyś pracować? W jakim sektorze? No i co najważniejsze – na jakim stanowisku i za ile? Sprzedaż, IT czy administracja? Chciałabyś rozwijać skrzydła w turystyce, hotelarstwie czy szkolnictwie? Tu również pomocne będą Twoje zainteresowania i predyspozycje (patrz wyżej).
  1. Zabierz się za stworzenie CV. 

Must have w Twoim resumé to:

  • kontakt: telefoniczny i mailowy (pamiętaj, żeby Twój mail wyglądał profesjonalnie – najlepiej imię i nazwisko),
  • doświadczenie zawodowe wymień chronologicznie – od ostatniego – z krótką informacją odnośnie do zakresu zadań, projektów, sukcesów. 

Nie masz jeszcze doświadczenia zawodowego? Serio? A ekspertka ds. logistyki i rozwiązywania problemów? Zarządzanie zespołem masz w jednym palcu. Piszę zupełnie serio – w końcu jesteś Mamą! A takie aplikacje są ciekawe dla rekruterów, bo świadczą o Twojej kreatywności i odwadze.

  • wykształcenie – również wymień chronologicznie, ale nie zapędzaj się zbyt daleko w przeszłość i nie wpisuj szkół ponadpodstawowych,
  • przebyte szkolenia i kursy,
  • kompetencje i umiejętności: języki obce, techniczne umiejętności, programy komputerowe,
  • klauzula zgodna z RODO.

Pamiętaj, że w CV nie można:

  • koloryzować,
  • zakrzywiać czasoprzestrzeni (np. wydłużać czasu pracy na danym stanowisku),
  • rozpisywać się (CV powinno być zwięzłe i czytelne),
  • popełniać błędów ortograficznych i stylistycznych,
  • wstawiać swojego zdjęcia z wakacji albo imprezy.
  1. Przygotuj listę potencjalnych pracodawców. Zastanów się, gdzie chciałabyś pracować i dlaczego akurat tam (odpowiedź na to pytanie może się przydać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej). 
  1. Załóż profil na LinkedIn. Po co?
  • Rekruterzy sprawdzają potencjalnych kandydatów w Internecie.
  • Rekruterzy poszukują pracowników na LinkedIn.
  • Warto przeglądać oferty pracy, publikowane na portalu.
  • Jeśli czujesz, że nadszedł ten moment, opublikuj na portalu post z informacją o tym, że szukasz pracy. Napisz koniecznie, co Cię interesuje i jakie masz doświadczenie. Siła poleceń jest ogromna! Daj się odnaleźć!
  1. Bądź otwarta na nowe znajomości. Odśwież swoją sieć kontaktów. Na pewno pomocne będzie konto na wspomnianym LinkedIn. Poszukaj osób z Twojej branży, zobacz jakie mają doświadczenie zawodowe, nie bój się wysłać do nich wiadomości z pytaniem o to, w jaki sposób znalazły się na tym konkretnym stanowisku. 
  1. Bądź ciekawa i wykaż się inicjatywą. Dołącz do grup na Facebooku lub LinkedIn, które skupiają ludzi z Twojej branży. Podpytaj, jak możesz rozpocząć pracę w danym obszarze – może powinnaś zrobić dodatkowe kursy lub studia? Pytaj i słuchaj historii innych osób. 
  1. Bierz udział w targach pracy – obecnie organizowanych on-line. Zapisz się na interesujące Cię konferencje, wydarzenia branżowe. Zapisz się na powiadomienia o nowych ofertach pracy na portalach takich jak Pracuj.pl czy OLX. 
  1. Bądź gotowa, bo nigdy nie wiesz, kiedy nadarzy się okazja, żeby zaprezentować swoją osobę. Przygotuj się do rozmów kwalifikacyjnych, nawet jeśli jeszcze nie otrzymałaś żadnego zaproszenia:
  • poczytaj o firmach, do których aplikujesz, 
  • poćwicz odpowiedzi na potencjalne pytania rekrutacyjne (do znalezienia np. na portalu InterviewMe),
  • miej przygotowany strój na rozmowę – również tę on-line ☺
  1. Do dzieła! 

Autor: Patrycja Polaczuk Rutkowska – ekspertka komunikacji i Employer Brandingu oraz pierwszy w Polsce coach metody Designing Your Life z międzynarodowym certyfikatem. Uczy jak korzystać z narzędzi Design Thinking w procesie projektowania kariery. Współtworzy internetową przestrzeń lovemyjob.pl.