Czas na macierzyńskim mija jak 5 spokojnych minut przy porannej – zimnej już kawie. Potem przychodzi wychowawczy (nazywają ten okres urlopem, ale tego nie mogła wymyślić kobieta). Jeśli decydujesz się pozostać w domu i skupić się na rodzinie – w porządku. Możesz polecić ten tekst np. znajomej. Jeśli chciałabyś wrócić do pracy, to świetnie trafiłaś!
Kobiety, które chcą wrócić po dłuższej przerwie do pracy, często zmagają się z myślami, czy znajdą ciekawą ofertę, czy poradzą sobie w pogodzeniu roli mamy i kobiety pracującej zawodowo lub czy próbować zmienić zawód i rozpocząć nowy rozdział w swoim CV.
Poniżej znajdziesz wskazówki, jak zrobić pierwszy krok. Jeśli chodzi o przebranżowienie, to jest to często długi i niełatwy proces, ale jak najbardziej warto podjąć się jego realizacji.
Tak więc czy chcesz zmienić lub znaleźć nowy zawód, czy też myślisz o powrocie na rynek pracy, ale paraliżuje Cię strach, masz obawy i ciągle odwlekasz jakiekolwiek działanie, zacznij po prostu od pierwszego – małego kroku.
- Określ swoje mocne strony, wszystko to, co lubisz robić i jesteś w tym dobra. Jeżeli w wolnym czasie dziergasz na drutach, to również to zanotuj, bo może się okazać, że branża modowa albo zawód związany z rękodziełem będzie strzałem w 10!
Jeśli masz problem z określeniem swoich mocnych stron, czyli tego, za co inni Cię cenią i w czym jesteś naprawdę świetna, możesz wykonać jeden z dostępnych testów on-line, które pomogą określić Twoje mocne strony i predyspozycje.
Możesz w tym celu wykonać test Gallupa (płatny), określający Twoje talenty (on-line).
Polecam też bezpłatny test osobowości: https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci
Ciekawe doświadczenie!
- Jesteś ekstrawertyczką czy introwertyczką? Co Cię motywuje w pracy? W jakim środowisku chciałabyś pracować? Czujesz się świetnie w towarzystwie ludzi, lubisz wyzwania, a wysoki poziom adrenaliny nadaje sens Twojej pracy? Czy może nie lubisz zbytnio ludzi albo po prostu nie chcesz mieć z nimi ciągłego kontaktu? Określ, czy bliżej Ci do przebojowej specjalistki od marketingu, czy skrytej programistki.
- W jakiej branży chciałabyś pracować? W jakim sektorze? No i co najważniejsze – na jakim stanowisku i za ile? Sprzedaż, IT czy administracja? Chciałabyś rozwijać skrzydła w turystyce, hotelarstwie czy szkolnictwie? Tu również pomocne będą Twoje zainteresowania i predyspozycje (patrz wyżej).
- Zabierz się za stworzenie CV.
Must have w Twoim resumé to:
- kontakt: telefoniczny i mailowy (pamiętaj, żeby Twój mail wyglądał profesjonalnie – najlepiej imię i nazwisko),
- doświadczenie zawodowe wymień chronologicznie – od ostatniego – z krótką informacją odnośnie do zakresu zadań, projektów, sukcesów.
Nie masz jeszcze doświadczenia zawodowego? Serio? A ekspertka ds. logistyki i rozwiązywania problemów? Zarządzanie zespołem masz w jednym palcu. Piszę zupełnie serio – w końcu jesteś Mamą! A takie aplikacje są ciekawe dla rekruterów, bo świadczą o Twojej kreatywności i odwadze.
- wykształcenie – również wymień chronologicznie, ale nie zapędzaj się zbyt daleko w przeszłość i nie wpisuj szkół ponadpodstawowych,
- przebyte szkolenia i kursy,
- kompetencje i umiejętności: języki obce, techniczne umiejętności, programy komputerowe,
- klauzula zgodna z RODO.
Pamiętaj, że w CV nie można:
- koloryzować,
- zakrzywiać czasoprzestrzeni (np. wydłużać czasu pracy na danym stanowisku),
- rozpisywać się (CV powinno być zwięzłe i czytelne),
- popełniać błędów ortograficznych i stylistycznych,
- wstawiać swojego zdjęcia z wakacji albo imprezy.
- Przygotuj listę potencjalnych pracodawców. Zastanów się, gdzie chciałabyś pracować i dlaczego akurat tam (odpowiedź na to pytanie może się przydać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej).
- Załóż profil na LinkedIn. Po co?
- Rekruterzy sprawdzają potencjalnych kandydatów w Internecie.
- Rekruterzy poszukują pracowników na LinkedIn.
- Warto przeglądać oferty pracy, publikowane na portalu.
- Jeśli czujesz, że nadszedł ten moment, opublikuj na portalu post z informacją o tym, że szukasz pracy. Napisz koniecznie, co Cię interesuje i jakie masz doświadczenie. Siła poleceń jest ogromna! Daj się odnaleźć!
- Bądź otwarta na nowe znajomości. Odśwież swoją sieć kontaktów. Na pewno pomocne będzie konto na wspomnianym LinkedIn. Poszukaj osób z Twojej branży, zobacz jakie mają doświadczenie zawodowe, nie bój się wysłać do nich wiadomości z pytaniem o to, w jaki sposób znalazły się na tym konkretnym stanowisku.
- Bądź ciekawa i wykaż się inicjatywą. Dołącz do grup na Facebooku lub LinkedIn, które skupiają ludzi z Twojej branży. Podpytaj, jak możesz rozpocząć pracę w danym obszarze – może powinnaś zrobić dodatkowe kursy lub studia? Pytaj i słuchaj historii innych osób.
- Bierz udział w targach pracy – obecnie organizowanych on-line. Zapisz się na interesujące Cię konferencje, wydarzenia branżowe. Zapisz się na powiadomienia o nowych ofertach pracy na portalach takich jak Pracuj.pl czy OLX.
- Bądź gotowa, bo nigdy nie wiesz, kiedy nadarzy się okazja, żeby zaprezentować swoją osobę. Przygotuj się do rozmów kwalifikacyjnych, nawet jeśli jeszcze nie otrzymałaś żadnego zaproszenia:
- poczytaj o firmach, do których aplikujesz,
- poćwicz odpowiedzi na potencjalne pytania rekrutacyjne (do znalezienia np. na portalu InterviewMe),
- miej przygotowany strój na rozmowę – również tę on-line ☺
- Do dzieła!
Autor: Patrycja Polaczuk Rutkowska – ekspertka komunikacji i Employer Brandingu oraz pierwszy w Polsce coach metody Designing Your Life z międzynarodowym certyfikatem. Uczy jak korzystać z narzędzi Design Thinking w procesie projektowania kariery. Współtworzy internetową przestrzeń lovemyjob.pl.